Ça se passe à Sorbonne Université

Tout voir

Découvrez nos vidéos, portraits, actualités, dossiers thématiques, parutions, illustrant l’engagement de celles et ceux qui font vivre Sorbonne Université au quotidien.

Sorbonne Université et le sport : un engagement olympique

Sorbonne Université entretient une longue tradition de soutien aux pratiques physiques et sportives de tous niveaux. Découvrez nos actions et nos talents !

Sorbonne Université et le sport : un engagement olympique

Étudier à | Sorbonne Université

C’est participer à la grande aventure de la connaissance, s’accomplir dans ses études et se préparer à créer le futur.

Le Chœur & Orchestre de Sorbonne Université

Le Chœur et Orchestre

Chaque année, le Cosu réunit plus d’une centaine de jeunes musiciennes et musiciens, enthousiastes et passionnés, autour d’un projet musical ambitieux qui poursuit nos missions éducatives et de transmission des savoirs.

Recherche et Innovation

Sorbonne Université promeut l'excellence au cœur de chacune de ses disciplines et développe de nombreux programmes interdisciplinaires à même de répondre aux grands enjeux du 21e siècle.

Recherche et Innovation

Formations

Découvrez toute notre offre de formation

En Arts, langues, lettres, sciences humaines et sociales / Médecine et métiers de la santé / Sciences et Ingénierie

Choisir Sorbonne Université, c’est intégrer un établissement pluridisciplinaire de renommée mondiale, donner le meilleur de soi-même pour suivre une formation de haut niveau, et rejoindre une communauté de plus de 52 000 étudiantes et étudiants, et 400 000 alumni dans le monde entier.

Arts, langues, lettres, sciences humaines et sociales

La faculté des Lettres est l’une des plus complètes et des plus importantes, en France et dans le monde, dans le domaine des arts, langues, lettres, sciences humaines et sociales. Ses domaines de spécialité sont multiples : les lettres classiques et modernes, les langues, lettres et civilisations étrangères, la linguistique, la philosophie, la sociologie, l’histoire, la géographie, l’histoire de l’art et l’archéologie, la musicologie, les sciences de l’information et de la communication, les sciences de l’éducation et la formation des enseignantes et enseignants.

Médecine et métiers de la santé

La faculté de Médecine assure l’enseignement des 3 cycles d’études médicales : de la PACES (intégrée à la faculté) au 3e cycle incluant des DES, DESC, DU et DIU. Les enseignements sont dispensés principalement sur deux sites : Pitié-Salpêtrière et Saint-Antoine. La faculté dispense également des enseignements paramédicaux : l’orthophonie, la psychomotricité et l’orthoptie. Le site Saint-Antoine intègre une école de sage-femme.

Sciences et Ingénierie

Couvrant tous les champs de la connaissance en sciences et ingénierie, la faculté des Sciences et Ingénierie s’attache autant à soutenir la recherche au cœur des disciplines qu’à favoriser les approches pluridisciplinaires pour répondre aux grands enjeux du 21e siècle. L’excellence académique est portée par ses enseignants-chercheurs et chercheurs dont les travaux de recherche nourrissent la qualité des formations dispensées par la faculté.

Elle regroupe 10 membres couvrant toutes les disciplines des lettres, de la médecine, des sciences et ingénierie, de la technologie et du management. Cette diversité favorise une approche globale de l’enseignement et de la recherche, pour promouvoir en commun l'accès de tous au savoir.

Alliance 4EU+

L’Alliance 4EU+

Dans un monde qui change, Sorbonne Université s’est unie aux universités Charles de Prague, Heidelberg, Varsovie, Milan, Copenhague et Genève, pour créer l'Alliance 4EU+.

Avec un modèle novateur d’université européenne, 7 grandes universités de recherche intensive répondent ainsi aux défis qui s’imposent à l’Europe.

Les Alliances de Sorbonne Université


Le français va très bien, merci

Par Les Linguistes atterrées

La France et l'OTAN depuis 1989

Par Olivier Forcade

Préparer ma rentrée 2023-2024

Retrouvez toutes les étapes pour bien préparer votre rentrée, du dépôt de vos candidatures jusqu'au début de votre année universitaire.

Préparer ma rentrée slider

Candidater en première année de licence sur Parcoursup

Les candidatures en licence s'effectuent sur la plateforme nationale en ligne Parcoursup. Retrouvez le calendrier ainsi que nos fiches conseil pour vous accompagner lors des différentes étapes de la procédure.

Candidater en première année de master

Les candidatures en master s'effectuent à partir de cette année sur la plateforme nationale en ligne Mon Master. Retrouvez toutes les étapes à suivre pour effectuer vos recherches et candidater aux formations qui vous intéressent.

candidater première année de master


Quand nous nous sommes réveillés

Par Luba Jurgenson

Nuit du 24 février 2022 : invasion de l'Ukraine

La ville des enfants

Par Sophie Corbillé

Fantasmagorie du capital dans un parc d'attractions globalisé

Graduate

25 000

Étudiantes et étudiants

193

Parcours de licence

192

Parcours de master

13

Sites et campus

Formations

Découvrez toute notre offre de formation

Médecine

La faculté de Médecine assure l’enseignement des 3 cycles d’études médicales : de la PASS (intégrée à la faculté) au 3e cycle incluant des DES, DESC, DU et DIU. Les enseignements sont dispensés principalement sur deux sites : Pitié-Salpêtrière et Saint-Antoine. La faculté dispense également des enseignements paramédicaux : l’orthophonie, la psychomotricité et l’orthoptie. Le site Saint-Antoine intègre une école de sage-femme.

Etudier à | la faculté de Médecine

La diversité des étudiants et de leurs parcours est l’une de nos richesses. Sorbonne Université s’engage pour la réussite de chacun de ses étudiants et leur propose une large offre de formations ainsi qu’un accompagnement adapté à leur profil et à leur projet.

La vie associative

La diversité des étudiants et de leurs parcours est l’une de nos richesses. Sorbonne Université s’engage pour la réussite de chacun de ses étudiants.

21 393

usagers

17 527

étudiants

715

hospitalo-universitaires

12

centres de recherche

Chiffres-clés


Découvrir les dernières parutions

Toutes les parutions

Dans les pas de Jonas

Par Serge Uzan

L’algorithme de Jonas

Dupuytren

Par /Sous la direction de Julie Cheminaud et de Claire Crignon

Ou le musée des maladies

Sexe et violences

Par Danièle Tritsch, Jean Mariani

Comment le cerveau peut tout changer

Les extraordinaires pouvoirs du ventre

Par Harry Sokol

Un fabuleux voyage à la découverte des pouvoirs de notre microbiote.

Le Grand Livre des pratiques psychomotrices

Par Anne Vachez-Gatecel, Aude Valentin-Lefranc

La Psychomotricité

Par Françoise Giromini-Mercier, Suzanne Robert-Ouvray, Cécile Pavot-Lemoine, Anne Vachez-Gatecel

Apologie de la discrétion

Par Lionel Naccache

Comment faire partie du monde ?

Le Grand Livre des pratiques psychomotrices

Par Anne Vachez-Gatecel, Aude Valentin-Lefranc

Fondements, domaines d'application, formation et recherche

Je marche donc je pense

Par Roger-Pol Droit et Yves Agid

La recherche en temps d'épidémie

Par Patrice Debré

Du sida au Covid, histoire de l'ANRS

Neurosciences cognitives

Par / Sous la direction de Mehdi Khamassi

La médecin

Par Karine Lacombe, Fiamma Luzzati

Une infectiologue au temps du corona

Le Cinéma intérieur

Par Lionel Naccache

Projection privée au cœur de la conscience

International Master In Neurodegenerative Diseases - iMIND

There has never been a more critical time to push the boundaries of our knowledge about the brain and brain diseases. The situation is particularly critical for neurodegenerative pathologies that affect so many members of our elderly.

The International Master in Neurodegenerative Diseases (iMIND) is a multidisciplinary program built on a partnership between Sorbonne Université (Paris) and the Paris Brain Institute with the collaboration of Heidelberg University, Vienna University, KU Leuven and Munich Technical University .
The iMIND master 2 combines coursework concerning neurodegenerative diseases (M2 year, 3rd semester) and a master’s thesis related to a research internship preferentially done in a laboratory affliated to one of the partner universities (M2 year, 4th semester).

It aims to train students who wish to understand the brain function brain in normal and pathological conditions, by providing access to the latest knowledge on neurodegenerative diseases, in close proximity with the research community (scientific teams, senior and junior researchers, technical platforms, living labs…).

International Master In Neurodegenerative Diseases - iMIND

Objectives

At the end of the program, students will have:

  • An understanding of the recent approaches for studying cellular and molecular mechanisms of neurodegenerative diseases.
  • An overview of how to develop new treatments or solutions based on fundamental research to live with brain disorders.
  • Transferable skills including critical reading  and thinking of the scientific literature, experiment design and results, presentation skills and scientific writing.

sorbonne

Please note that this program is in English.
This year (2022-2023), the Paris Brain Institute will offer upon selection up to 4 scholarships for international students (600€/month during the 1st semester).

Master 2

M2S3 (30 ECTS)

This core program can be modified depending on the student's specific educational goals and may include other courses from the Neuroscience M2.
 

M2S4: Master’s thesis (30 ECTS)

The master’s thesis is a 5 to 6 months internship that can be done in France or abroad, preferentially in partner universities.

If you want to apply, select iMIND on the application site and contact the head of the program, Dr. Hélène Cheval.
Candidates will be interviewed.
Please note that all applications to iMIND will also be considered for the NCI track of the M2 Neuroscience.

I followed the iMIND course primarily because of my interest in neurodegenerative diseases and its international dimension. I remember above all the teachers who were very committed to their respective courses, as well as the quality of the teaching. The iMIND program really gave me a great theoretical knowledge of the different brain diseases since in each subject, several diseases are tackled with always a different practical approach showing the richness of the possible studies. Moreover, some courses are very enriching to continue with a thesis, such as the course: "HOT TOPICS" where you create a research project with the help of a tutor, which is then evaluated by professors and researchers, always in a very benevolent way. I would add that the teaching does not focus solely on theoretical aspects of neurodegenerative diseases. Indeed, the practical aspect of the various neuroscience techniques is widely emphasised, with a "NOVEL TECHNOLOGIES" course that explains in detail each branch of neuroscience techniques, starting with imaging and ending with electrophysiology.
To finish, I would like to mention the human aspect of this master, a very important point. Because of the small number of students, the educational team is very available for each of us, they answer each of our questions and try to find the best possible arrangement, even in the most difficult conditions, such as during the lockdown period that took place during my year of the master. Finally, the team spirit is very present in this master: group work is proposed, exchanges of courses are organised between the students, making the atmosphere very pleasant.

Clément Perrot (iMIND 2020-2021)

To me, the iMIND program was a rich experience. I was able to obtain a great amount of knowledge on topics that were rather new to me, taught by specialized researchers. The Pasteur course was a great opportunity to get high-level theoretical and practical courses in small groups. The Hot Topics seminars allowed me to learn more on fields unknown to me, and coming up with a research project layout was a nice initiation before starting my Ph.D., as well as another opportunity to gain maturity and show creativity and initiative. The courses being taught in English is a pro, considering the English-speaking context of Research. I advise taking the iMIND program, a great opportunity to finish one's Master's degree with ambitious courses that differ from what is offered in more traditional programs.

Aurélien Caron (iMIND 2020-2021)

The iMIND course has been truly amazing! I have deepened my knowledge of neurodegenerative diseases while learning about the theoretical aspect of new cutting-edge techniques. The small size of the class allows for more interaction with the teacher-researchers and more active learning. The supervision is great and the course has totally prepared me for my M2 internship and for my PhD! It was the year I learned the most at university and the year that served me the most! I recommend it 100%!

Amin Benadjal (iMIND 2019-2020)

"I took part in the iMIND course in 2019/2020, I loved the fact that we were a small class, the way the master was organized, as well as the teachings offered. I especially appreciated the Brain to Market Summer School, which proposes a transversal approach to neuroscience by combining it with an entrepreneurial side. It is a collaborative work with students having a completely different background and it was very enriching! In general, the program offers very interesting UEs for the preparation of a career in research, with the course “Hot Topics: transdisciplinary approaches to neurodegenerative and psychiatric diseases”, which consists in designing a research project on a subject of our choice with the help of a supervisor, or “Novel technologies applied to Human Neuropathologies”, which offers a presentation of the most recent technologies used in labs. Really super interesting!!!

Lea Salette (iMIND 2019-2020)

Contact