Novel photovoltaic perovskites: beyond solar cells

Le colloquium Pierre et Marie Curie est le séminaire général de l’UFR de physique. Des oratrices et orateurs renommés de niveau international y présentent les enjeux majeurs de leur domaine de recherche et communiquent leur passion pour leur travail. Le programme est consacré à différents sujets en physique contemporaine et disciplines connexes. Ces exposés sont destinés à toutes les étudiantes et tous les étudiants et à toutes les enseignantes et chercheuses, et tous les enseignants et chercheurs.

• Le 25 jan. 2022

• Séminaire
  • Amphi. Charpak, campus Pierre et Marie Curie, patio 22-33

Intervenant : László Forró, Stavropoulos Center for Complex Quantum Matter, University of Notre Dame, USA

Résumé:

Novel photovoltaic perovskites, the organo-metallic lead halides (e.g. CH3NH3PbI3), have revolutionized the field of solar cells by their high photon to electron conversion efficiency η of 25%.  But due to their chemical and structural tunability (one can grow crystals from nanometer size to 1000 cm3), they offer to study a wealth of exciting physical phenomena and open further possibilities for applications. To illustrate them, a selected set of measurements will be reported together with some device prototypes.