Choisir Sorbonne Université, c’est intégrer un établissement pluridisciplinaire de renommée mondiale, donner le meilleur de soi-même pour suivre une formation de haut niveau, et rejoindre une communauté de plus de 52 000 étudiantes et étudiants, et 400 000 alumni dans le monde entier.

Appelez-moi César

Par Boris Marme

La Samaritaine

Par Jean-Baptiste Minnaert, Jean-François Pousse

Une renaissance architecturale

Les examens du 2e semestre se tiendront du 16 au 25 mai 2022 en présentiel

Campagne d'inscription en formation professionnelle 2022-2023

Préparez dès à présent la faisabilité et l'organisation de votre projet de reprise d'étude pour l'année universitaire 2022-2023 !

La Faculté des Lettres de Sorbonne Université propose au public professionnel et aux entreprises des dizaines de formations de licence et master en arts, lettres, langues, sciences humaines et sociales.

Formation professionnelle

Écrire à l’encre violette

Par Aurore Turbiau, Margot Lachkar, Camille Islert, Manon Berthier, Alexandre Antolin

Littératures lesbiennes en France de 1900 à nos jours

L'étoffe d'un roi

Par Sandra Martinez

Commerce des parures à la cour d'Espagne (1665-1700)

Le Grand Livre des pratiques psychomotrices

Par Anne Vachez-Gatecel, Aude Valentin-Lefranc

Fondements, domaines d'application, formation et recherche

Je marche donc je pense

Par Roger-Pol Droit et Yves Agid

Réussir sa consultation en anglais

Par Dr Pascaline Faure

La recherche en temps d'épidémie

Par Patrice Debré

Du sida au Covid, histoire de l'ANRS

Neurosciences cognitives

Par / Sous la direction de Mehdi Khamassi

Par Pierre-Marie Chauvin et Annick Clement

Séminaire IPCM | Dr Antoine Buchard "Synthetic carbohydrate polymers from xylose"

• Le 16 mai. 2022

• 10:45 - 12:00
  • Séminaire
  • Sorbonne Université, Campus Pierre et Marie Curie
    Bâtiment Esclangon Amphi Durand

Séminaire professeur invité à l'IPCM

Dr. Antoine Buchard (University of Bath)

donnera une conférence intitulée
"Synthetic carbohydrate polymers from xylose"

Abstract: The intensive use of polymers has brought challenges associated with their overwhelming reliance on fossil-fuel resources, limited end-of-life options and environmental persistence. We need to move away from our reliance on fossil-based polymers and towards a circular economy. Our vision of sustainable polymers involves creating materials derived from renewable feedstocks and with multiple closed-loop life cycles, such as mechanical and chemical recycling or biodegradation.

However, one major challenge is to obtain materials with adequate properties. Towards this goal, our team has been investigating the incorporation of monosaccharide units into synthetic polymer backbones. Our hypothesis is that because sugars are natural, abundant, non-toxic, biodegradable, biocompatible, and highly functionalisable, renewable materials with desirable attributes could be made. In particular, we have identified D-xylose as a promising precursor for the preparation of bio- derived and functionalised polymers, due to its abundance and low cost.

In this talk we will describe how various classes of xylose-based, oxygenated polymers (including ethers, esters, carbonates) can be made using polymerisation techniques such as acyclic metathesis polymerisation (ADMET) [1-2], thiol-ene polymerisation, and ring-opening (co)-polymerisation (ROP and ROCOP) [3-4]. Xylose-based monomers can be combined with other renewable feedstocks such as fatty acids derivatives, renewable cyclic anhydrides or CO2, to produce polymers with up to 100% renewable content.

Throughout our studies, we have refined our understanding of the structure/properties relationship of those [3- 5]-xylan hybrid polymers, changing the nature of the monosaccharide or comonomer  used, replacing oxygen atoms for sulfur in the polymer backbone [5-6], exploiting the sugar’s stereochemistry to tune crystallinity, and assessing the overall recyclability and degradability of the  materials made.

The resulting sugar-based polymers form a promising material platform, and the first steps taken towards their commodity and specialty applications will be presented (e.g., polyethylene-like films, solid polymer electrolytes[7], hydrogels).

References
[1] Piccini, M.; Buchard, A. Polym. Chem., 2020, 11, 2681–2691.
[2] Piccini, M.; Lightfoot, J.; Castro Dominguez, D.; Buchard, A. ACS Appl. Polym. Mater., 2021, 3, 5870–5881.
[3] McGuire, T.; Bowles, J.; Deane, E.; Grayson, M.; Buchard, A. Angew. Chem. Int. Ed., 2021, 60, 4524–4528.
[4] McGuire, T. M.; Clark, E. F.; Buchard, A. Macromolecules, 2021, 54, 5094–5105.
[5] López-Vidal, E. M.; Gregory, G. L.; Buchard, A. Polym. Chem., 2018, 9, 1577–1582.
[6] McGuire, T. M.; Buchard, A. Polym. Chem., 2021, 12, 4253–4261.
[7] Oshinowo, M.; Runge, J. R., Piccini, M.; Marken, F.; Buchard, A. J. Mater. Chem. A., 2022, 10, 6796–6808.